تحلیل مکتبهای فلسفی مختلف در زمینه فعالیت ورزشی |
کد مقاله : 1039-NOVIN |
نویسندگان |
علی محمدی1، مراد حسینی *2، زهرا سعیدی تبار3 1استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران 2استادیار فیزیولوژی ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان کرمان، کرمان، ایران 3کارشناسی ارشد الهیات، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی، دبیر آموزش و پرورش تهران. ایران. |
چکیده مقاله |
تحلیل فلسفه فعالیت ورزشی از این جهت ضروری است که ما را با چهره ی خاصی از واقعیت تربیت بدنی، دامنه عمل آن، چگونگی تولد و رشد، واقع نمایی، تحولات و روابط و قانونمدی های آن آشنا می کند. دین الگو و نگرش به فلسفه را معین میکنند. رسیدن به تعالی انسان بدون توجه به تربیت جسمانی و روحانی میسر نیست و این مهم از طریق تعلیم، تربیت و آموزش ورزش میسر می شود. جایگاه تربیت بدنی و ورزش در مکتب پراگماتیسم بسیار رفیع و عالی است آنان بر این باورند ورزش و بازی زمینه خلاقیت را در دانش آموز ایجاد می کند که سایر دروس نمی توانند این کار را انجام دهند. بر خلاف مکتب پراگماتیسم در مکتب ایدهالیسم از آنجائیکه ذهن گرایی اصل است ورزش آن چنان در آموزش و پرورش مورد توجه نیست این مکتب ورزش را برای سلامتی جسم مهم می داند و بازی کردن را برای حفظ آزادی لازم می داند. داستانهای قرآنی حضرت یوسف (ع) و داستان طالوت نشان از اهمیت ورزش و بازی در اسلام دارد. قرآن کریم به مناسبت های مختلف قدرت جسمانی را یکی از مشخصه های انسان های برگزیده اعلام می فرماید. احادیث فراوانی از پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) دراهمیت تربیت جسمانی و ورزش وجود دارد به عنوان نمونه پیامبراسلام (ص) فرمودند: مومن قوی دوست داشتنی تر از مومن ضعیف است. درمجموع، می توان گفت که تمامی مکاتب فلسفی اسلامی و غربی، تربیت بدنی و ورزش را عامل رشد وتعالی همه جانبه انسان ها می دانند. |
کلیدواژه ها |
فعالیت ورزشی،تربیت بدنی، مکاتب فلسفی غربی، مکتب اسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده |