تعیین تاثیر توجه بیرونی و درونی بر روی یادگیری سرویس ساده والیبال در دانش اموزان ناشنوا |
کد مقاله : 1032-NOVIN (R3) |
نویسندگان |
هانیه ایرانمنش * گروه تربیت بدنی-دانشگاه فرهنگیان ،کرمان،ایران |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر توجه بیرونی و درونی بر روی یادگیری سرویس والیبال در دانش اموزان ناشنوا است . این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش ازمون و پس ازمون با دو گروه ازمایش بود. جامعه پژوهش دانش اموزان ناشنوای دختر دبیرستان فرزانه کرمان بودند . 18 دانش اموز با دامنه سنی 20-15 سال بصورت داوطلب وارد مطالعه شدند و بصورت تصادفی بر اساس نوع دستور العمل توجه درونی و بیرونی به دو گروه ازمایش تقسیم شدند .پس از اجرای پیش ازمون روی دو گروه که شامل 20 سرویس والیبال بدون دستور العمل توجهی بود. دو گروه به مدت سه جلسه متوالی و هر جلسه به مدت 60 دقیقه تمرین کردند . گروه اول در تمرینات دستور العملهای توجه بیرونی و گروه دوم دستور العمل توجه درونی دریافت کردند و بعد از 48 ساعت ازمودنیها در ازمون یادداری که شامل 20 سرویس ساده بود شرکت کردند . داده ها با استفاده از ازمون ویلکاکسون و ازمون من ویتنی در سطح معناداری0/05=α تجزیه و تحلیل شدند . یافته ها نشان داد توجه درونی و بیرونی هر دو موجب بهبود در یادگیری سرویس والیبال می شوند و همچنین تفاوتی بین پس ازمون در دو گروه توجه درونی و بیرونی وجود ندارد . بر اساس یافته های این پژوهش به نظر میرسدتوجه درونی و بیرونی مانند هم عمل میکنند و هر دو در بهبود یادگیری دانش اموزان نا شنوا موثرند . |
کلیدواژه ها |
توجه درونی،توجه بیرونی ، یادگیری ،دانش اموزان ناشنوا |
وضعیت: پذیرفته شده |